dinsdag 8 januari 2013

speak less to me, ratio


Mijn eerste date was dus niet echt een succes. Maar ik zie het vooral als een leermoment. De volgende keer zal ik meer naar mijn eigen intuïtie luisteren voordat ik überhaupt met iemand ga afspreken. Als er al geen "klik" is in de gesprekken via de mail is de kans klein dat die er wel is tijdens de date.
Daarnaast wil ik tijdens de date meer genieten van het moment en minder bezig zijn met de vraag waar het gesprek heengaat of tijdens stiltes angstvallig gaan piekeren wat ik nu kan gaan zeggen/vragen. Dan zit je namelijk alleen maar in je hoofd en ben je niet meer met je volle aandacht bij de persoon/de situatie/het geheel.

Ik wil in het vervolg meer open staan voor subtiele signalen en niet alleen vertrouwen op mijn ratio, maar ook op de emotionele, geestelijke en spirituele vibraties. Hoe moeilijk ik dit ook vind als analytisch persoon. Ik weet van mezelf dat ik normaal gesproken alleen conclusies trek uit logische gevolgtrekking, wat handig is als wetenschapper, maar niet altijd in je voordeel werkt als het gaat om interpersoonlijke communicatie.

Kortom: werken aan mijn bewustzijn.


Een filosofische vriendin van me heeft me een interessant stukje gemaild vanmorgen, dat ik graag met jullie wil delen. 

"Wat een ervaring filosofisch maakt, is dat er zowel sprake is van doorleefd inzicht als van persoonlijke transformatie. Omdat filosofie letterlijk ‘verlangen en streven naar kennis en wijsheid’ betekent, kan dit niet alleen kennis zijn verkregen op het niveau van de ratio. Het op deze wijze verkregen resultaat is beperkt, omdat de kennis verder reikt dan het gehanteerde gereedschap in staat is te ontdekken. De vier niveaus van het menselijke ‘zijn’ (lichamelijk, emotioneel, geestelijk, spiritueel) werken op elkaar in en zijn niet los te denken; gebeurt dit wel, dan is er sprake van gebrekkige kennis en dus van onvervuld verlangen."

aldus L. Pagie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten